donyayerang
 
donyayerang

در اين مقاله سعي داريم اطلاعاتي در رابطه با تاريخچه رنگ در ايران در اختيار شما قرار دهيم. از سال ها قبل انسان ها براي حفاظت از سطوح مختلفي مانند فلزات، چوب، سنگ و … از مواد رنگي معلق در مايع به صورت پوششي نازك استفاده مي نمودند تا علاوه بر كند كردن روند خوردگي، محيط اطراف خود را نيز زيباتر كنند. در واقع استفاده از رنگ ها توسط انسان براي كشيدن نقاشي در غارها به دوران هموساپينس (تقريبا ۴۰۰۰۰ هزار سال قبل) باز مي گردد. مواد اوليه اين رنگ ها از خون، زغال چوب، مواد معدني، آب توت و شيره استبرق بوده است. دنيايي كه ما آن را نظاره مي كنيم از دو عنصر مهم تجسمي تشكيل شده است اين دو عنصر عبارتند از فرم (شكل) و رنگ كه هر كدام لازم و ملزوم يكديگرند. زيرا با برخورد نور به شيء و انعكاس آن باعث ديدن رنگ مي شود. هر موجودي كه در اين دنيا به چشم مي خورد ابتدا از لحاظ شكل و اندازه احساس مي گردد، سپس در حالي كه داراي پوششي از رنگ است مورد توجه قرار مي گيرد. رنگ در دنياي امروز نقش بسيار مهمي در پرورش ذوق و قرايح بشري و ارضاي نيازهاي زيبا شناختي وي ايفا مي كند. بدين جهت است كه احساس رنگ را به تعبيري حس هفتم مي­گويند. انسان در پهنه توليد تزئين خانه ها ، پوشاك ، هنر ، نقاشي ، صنايع كشتيراني و امور ارتباطات محصولات مصرفي در صنايع فضايي و خلاصه در همه شئونات با رنگ سر و كار دارد . بطور كلي از رنگ علاوه بر ايجاد زيبايي محيط جهت حفاظت اشيا در مقابل عوامل طبيعي و غيره استفاده مي شود .

تاريخچه رنگ در ايران باستان :

سابقه استفاده از مواد رنگي ( تاريخچه صنعت رنگ ) توسط انسان به دوران غارنشيني مي رسد. اولين كاربرد واقعي و عملي مواد رنگي را مي توان در ساختن كشتي نوح مربوط دانست كه براي جلوگيري از نفوذ آب و پوسيدگي آن از مواد رنگي استفاده شده بود. بعدها از مواد رنگي براي حفاظت چوب از پوسيدگي در بناهاي چوبي و زماني كه استفاده از وسايل آهني متداول شد. براي جلوگيري از زنگ زدن آنها استفاده مي شد . اولين ملتي كه اساس رنگ آميزي موها را به وجود آوردند بنا به شواهد، چيني ها بودند كه در سه هزار سال قبل از برگ و ريشه درختان رنگ تهيه كرده و جهت موها به كار مي بردند و بعدها در كشورهاي ديگر آسيا رنگ هاي گياهي شناخته شد كه امروزه هم از آن استفاده مي شود مانند حنا، خضاب، بابونه و رناس. مصرف حنا بين زنان آفريقايي و ايراني از 5000 سال پيش مرسوم بوده است و چون اين رنگ ثابت نيست به مرور زمان به خالكوبي گرايش پيدا نموده و روي بدن خود را با خالكوبي مي­آراسته­اند. ولي به دليل خاصيت استحكام بخشي حنا به پوست انسان و زيبايي رنگ آن، هميشه و حتي در حال حاضر نيز مورد توجه بياري از انسان­ها در دنياست. [caption id="attachment_8377" align="aligncenter" width="800"]تاريخچه رنگ در ايران باستان - مصرف حنا

تاريخچه رنگ در ايران باستان - مصرف حنا[/caption] اعتقاد بر اين است كه رنگرزي ابتدا از ايران به مصر و سپس فنيقي­ها و بعد از آن به روميان منتقل شده است. نقوش روي آثار تاريخي به دست آمده از مكان­هاي مختلف ايران مانند دسته چاقوي به دست آمده از شوش مربوط به 5 تا 6 هزار سال پيش از ميلاد و نقاشي­هاي به دست آامده از غارهاي هوميان، ميرملاس و دوشه­ي لرستان و آثار مفرغي آن، نشان از كاربرد الياف به جهت لباس و به طبع استفاده از رنگ براي رنگرزي يا نقاشي دراند. از هزاره سوم قبل از ميلاد جوامع ساكن در ايران، بعد از آشنايي با سنگ لاجورد در افغانستان از رنگ زيبا و گران قيمت آن در آثار خود بهره گرفتند.   [caption id="attachment_8381" align="aligncenter" width="960"]

غارهاي هوميان - تاريخچه رنگ در ايران

غارهاي هوميان - تاريخچه رنگ در ايران[/caption]  

حكومت ايلامي­هاي ساكن ايران به دليل گراني لاجورد، موفق به توليد رنگ آبي تند با استفاده از مس شدند كه ضمن ارزان بودن، از درخشندگي خاصي نيز برخوردار بود.اين رنگ آبي را بيشتر براي مهرهاي استوانه­اي به كار مي­بردند. از دوران ساسانيان و پس از آن، هنرمندان ايراني هفت رنگ را براي رنگ آميزي آثار البسه و يافته ­­هاي خود انتخاب و استفاده مي­كرده­اند كه همواره سه رنگ آبي، قرمز و طلايي يا زرد را به عنوان رنگ­هاي اصلي و زمينه كار و چهار رنگ ديگر يعي سفيد يا نيلگون، سبز، بنفش و نارنجي را به عنوان رنگ­هاي مكمل مورد استفاده قرار مي­داده­اند.

نقاشي­هاي شهر نيشابور مربوط به دوران ساسانيان، نقاشي­هاي كوه خاجه در سيستان، تزيين مسجد جامع نايين مربوط به صدر اسلام، نقاشي­هاي داخل بناي سنگ بست در نزديكي مشهد مربوط به دوران غزنويان، مسجد جامع بسطام مربوط به دوره سلجوقيان، تزيينات نقاشي مسجد جامع ساوه و نقاشي مسجد شيخ احمد در تربت جام مربوط به دوره ايلخانيان، بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و بقعه شيخ ابومسعود مربوط به دوره تيموريان و موارد بي­شمار ديگر از جمله آثار گران­بهايي هستند كه در آنها از رنگ به جهت نقاشي و تزيين استفاده شده است.

هرودوت در شرح بناي هگمتانه در همدان به رنگ حصارها اشاره دارد كه " هر ديوار به ترتيب با رنگ­هاي سفيد، سياه ارغواني، آبي، سرخ، سيمي(نقره­اي)، زري (طلايي) ساخته شده بود."

در بندهش در توصيف گنگ دژ كيخسرو به هفت رنگ ديوارها اشاره دارد كه از اين قرارند: زرين، سيمين، پولادين، برنجين، آهنين، آبگينه و كاسگين(لاجورد).

ابوعلي سينا ليستي از رنگ­ها را براي سردي و گرمي بدن و از رنگ گل­هاي قرمز براي خون و زرد براي صفرا به جهت بهبود بيماران تهيه و استفاده مي­نمود.

رنگرزان در ايران از جايگاه ويژه­اي برخوردار بوده اند. پلوتارك مورخ يوناني مي­نويسد: وقتي سپاهيان اسكندر وارد ايران شدند در بين اشيايي كه به دست آوردند و به غيمت بردند، 5000 تالنت (هر تالنت 60 كيلوگرم) پارچه ارغواني بود كه تا 120 سال پس از آن لطمه­اي به رنگ پارچه و استحكام آن وارد نمي­شد. وي اشاره مي­كند كه ايرانيان از موم و عسل براي ثبات رنگ استفاده مي­كرده­اند كه احتمالا چاپ كلاقه­اي يا باتيك بوده باشد. قديمي­ترين پارچه و الياف بافته شده مربوط به دوره هخامنشيان است. قطعاتي از نمدهاي رنگي از اين دوران نيز به دست آمده است كه بر ف ريسندگي و بافندگي صحه مي­گذارد.

هنر فرش ايران از قالي پازيريك تا فرش بهار خسرو كه توسط قطعه قطعه گرديده و به غنيمت برده شد و فرش مقبره شيخ صفي الدين اردبيلي كه با نخل­هاي طلا و نقره و نقوش زيباي رنگين بافته شده است و در موزه ويكتوريا و آلبرت لندن نگه داري مي­شود و گليم­هاي بسيار با ارزش چهارمحال و بختياري، كردستان، لرستان، گبه­هاي زيبا و بسيار با ارزش و مدرن فارس تا فرش­هاي ذيقيمت تركمن­هاي شمال ايران و فرش بي­نظير تبريز، مشهد و اصفهان تا فرش­هاي بسيار با ارزش و جهاني كرمان، همگي نمونه­هايي از ذوق هنرمندان ايراني در به كارگيري رنگ در رنگرزي است؛ البته انتقال سينه به سينه و عدم مكتوب نمودن تكنيك­ها و روش­ها از جمله معايب و مباحث رنگ و هنر در ايران به شمار مي­آيد.

احتمالا هنر نقاشي لاكي از چين يا هند وارد ايران شده است و تا قرن هشتم هجري در ايران معمول بوده است؛ سپس مجددا در دوران صفويه و زنديه تا قاجاريه رشد خوبي نموده و شهرت زيادي داشته است. نقاشي لاكي بر خلاف نام آن، از حشره قرمزدانه نبوده، معمولا در دوران زند و قاجار از ورني در ساخت آثار لاكي استفاده مي­شده­ است. اين هنر براي توليد قلمدان­ها، جلد كتاب، قاب آينه، صندوقچه، وسايل تزييني و غيره بوده است. از جمله موارد مكتوب در خصوص رنگ و رنگرزي در ايران مي­توان به اين آثار اشاره نمود: گلستان هنر اثر قاضي مير احمد شرف الدين حسين منشي قمي (953 تا 999 هجري) كه در آن ساختن رنگ­ها با بياني شاعرانه ذكر گرديده است. طريقه ساختن رنگ زنگاري، سفيد آب شيخ، سرنج، شگرف (شنجرف)، زرنيخ، رنگ­هاي چسبي تركيبي با سرپشم حيواني جهت رنگ كاري و رنگ آميزي سطوح و مواردي ديگر به همراه چگونگي تركيب آورده شده است. در رساله مداد الخطوط اثر خواجه ميرعلي هروي كه در 951 در بخارا درگذشته است و رساله سراط السطور تاليف سلطان علي مشهدي(خوشنويس) در سال 920 هجري كه درباره مركب سازي و رنگ نمودن كاغذ و از به كاربردن دوده، صمغ عربي، زاج قبرسي، مازو، برگ مورد، حنا، وسمه، نشادر و زعفران صحبت به ميان آورده است؛ و در ساختن شنگرف، زاج و گل ختمي، موي سر آدمي، سبوس برنج، گوگرد، سيماب(جيوه)، كبريت(گوگرد)، آب انار، سريشم، نشادر، سركه انگور، پودر مس(زنگار)، آب ماست، دوغ، صمغ، انزروت(درختي در فارس) نام برده است. در رسالات قديمي ايراني مانند گلزارصفاي صيرفي، گلستان هنر و تحفه الحكيم مومن و گلشن حكمت محمد معالي، مجموع الصنايع ميريحيا، گنج باد آورده صاحب قرآني ميرزا امان اله حسيني، بيان خوشنويسي محمد اعظم، رساله بوقلمون تحفه السامي سام ميرزا، روضه الصفاه ميرخواند، گلزار صفاي صيرفي، قانون الصور صادقي و ... در خصوص رنگ آميزي كاغذ، رنگ سازي و مركب سازي بخش­هايي اختصاص داده شده است. صنعت رنگ سازي در ايران و دنياي اسلام مرهون زحمات دانشمندان علم شيمي است كه عموما به آن­ها كيمياگر مي­گفتند. ابوبكر محمد ابن ذكرياي رازي (869تا925 ميلادي) كه تقطير نفت سياه و تجزيه آن به نفت سفيد و سياه از جمله دست آوردهاي وي به شمار مي­آيد و در كتاب خود به نام الاسرار في الكيميا روش­هاي كيمياگري بسياري براي ساخت لاجورد، نيل، فيروزه­ا­ي و غيره بيان كرده است كه از آن­ها به عنوان رنگدانه براي مصارف نقاشي و لعاب كاري استفاده مي­شده است. ابوريحان بيروني ( 973 تا 1501 ميلادي) كه كشف صمغ موميا (هيدروكربورها)، خواص فيزيكي و شيميايي پارافين طبيعي و آسفالت طبيعي( نوعي قير متراكم و براق بي­شكل، داراي رنگ قهوه­اي و سياه) از جمله دست­ آوردهاي وي مي­باشد.جابر ابن حيان ابن عبدالكوفي براي نخستين بار جوهر شوره(اسيد استيك)را از تقطير زاج سبز و شوره و تقطير سركه به دست آورد، علاوه بر اين تهيه سفيد آب سرب( هيدرات و كربنات سرب)، تهيه كربنات سديم يا نمك قليا از خاكستر گياه اشنان يا اشخار، تهيه نشادر مصنوعي يا آمونيوم كلرايد و تهيه زرنيخ يا آرسن( سولفور آرسنيك)، تهيه كربنات سرب نيز از جمله دست آوردهاي جابر ابن حيان به شمار مي­آيد و ابوعلي حسين ابن سينا(980 تا 1037 ميلادي) از جمله اين افراد هستند. لازم به ذكر است كه تهيه شنگرف يا شنجرف يا سينابر مصنوعي از دست آوردهاي شيمي دانان ايراني است.

ارنست گرابه باستان شناس بر اين باور است كه نخستين بار در دوران خلفاي عباسي يا ظروف آبي و سفيد مواجه مي­شويم كه قرن چهارم هجري به اوج خود مي­رسد. ساخت اين ظروف در اواخر قر هشتم هجري قمري مجددا در سوريه و ايران متداول مي­گردد و عمدتا رنگ آبي كبالت در چين و در دوره سسله مينگ معمول بوده است و در قرن چهاردهم ميلادي به بعد، از چين به اروپا و ايران صادر مي­شود. از دوره تيموريان نقوش به رنگ سياه و آبي در زير لعاب ديده مي­شود و ساخت ظروف آبي و سفيد تا قرن سيزدهم در ايران ادامه داشته است.

شاردن و تارونيه سياحان فرانسوي در مسافرت­هاي مكرر خود به ايران از رنگ­هاي گياهي و معدني كه داراي ثبات بسيار خوبي بوده­اند و از رنگرزي ايرانيان ياد كرده­اند. آنان از خاك رس، زاج، روناس، بقم، نيل، صمغ درختان، پوست و ميوه آن­ها مانند: گردو، انار، كاه، حنا، اسپرك، برگ مو، عصاره ليمو و غيره نام برده اند.

ايرانيان در دوره اسلامي با افزودن اكسيد قلع( استانيك اكسيد) به لعاب چيني و كشيدن رنگ آبي، ارغواني، زرد، سبز، بر روي لعاب نپخته ( اين عمل نياز به تبحر، قدرت و اطمينان صنعتگر يا هنرمند دارد) آثار زيبايي را در اين زمينه خلق نموده اند كه در صنعت و هنر لعاب از اهميت بالايي برخوردار است. شاردن سياح فرانسوي در 1643 ميلادي يعني قرن دهم هجري به ايران مسافرت نموده و مي­نويسد: در ايران نفت سياه و سفيد در پوشش رنگ به كار مي­بردند و نوشته است در ايران از روغن براس ساختن رنگ استفاده مي­شود همان گونه كه ما اي كار را انجام مي­دهيم. در نگارگري­هاي ايراني سده 13 و 14 از آبي لاجورد حاصل از آزوريت استفاده شده و در قرن 15 ميلادي آبي لاجورد مرغوبي جاي سنگ لاجورد را گرفته است.

يوهانس ايتن استاد و مدرس مدرسه باهاوس در مورد رنگ آميزي ايرانيان مي­نويسد: (يكي از ويژگي­هاي رنگ آميزي ايرانيان دوره اسلامي، به كارگيري رنگ­ها در كاشي كاري بناها، به ويژه مساجد است كه با رنگ آميزي مناسب، خشونت مواد ساختمان را زدوده اند و چنان تركيبي به وجود آورده اندكه توزيع رنگ­­هاي آبي/ فيروزه­اي و لاجورد در مجاورت سفيد، زرد، قهو­ه­اي و سبز زيتوني، هماهنگي چشم نوازي پيدا مي­كند و نمادي با اثر رواني جذاب به خود مي­گيرند).

ايرانيان از تركيب براده طلا، سولفور نقره، فلز مس و براده الماس، شيشه­هايي مي­ساخته­اند كه به عنوان جواهر كاربرد داشته­­است. دلرباي بدلي موسوم به آون تورين از مخلوط كردن شيشه با روغن تخم مرغ و ساير روغن­ها يا مواد آلي و مس و عمل احيا در محيط مناسب حاصل مي­گرديد. اين روش از تجربيات رازي، شيمي­دان بلند آوازه­اي ايراني بوده­است.

تاريخچه صنعت رنگ در ايران :

از تاريخ پيدايش رنگ صنعتي و پديد آورندگان آن، اطلاع درستي در دست نيست اما يكي از روايات پيرامون اين موضوع، حاكي از آن است كه شخصي آمريكايي به نام « Du Pont » كه در زمينه ساخت ساچمه و باروت فعاليت داشته، روزي پس از شكار و به قصد رفع خستگي، قنداق تفنگ خود را زير سر گذاشته و مي خوابد. پس از بيداري، با ديدن قنداق تفنگ كه در اثر برخورد با سبزه ها به رنگ سبز در آمده، فكر توليد رنگ در ذهن او جرقه مي زند، فكري كه با آتش گرفتن انبار باروت او و انصراف از ادامه شغل قبلي، به مرحله عمل در آمده و به اين ترتيب نام « دوپونت » به عنوان اولين توليد كننده رنگ صنعتي در جهان به ثبت مي رسد.

همانطور كه گفته شد قبل از توليد رنگ صنعتي، تمامي رنگ ها از گياهان و پودرهاي صنعتي به دست مي آمدند مثلاً از گياهاني مثل: روناس، حنا، گل سفيد، لاجورد، بزرك و …. استاد كاران نقاش، رنگ مورد نياز خود را در پاي كار به صورت دستي و با فرمول هاي سنتي تهيه مي كردند، اما رفته رفته استفاده از مواد معدني در ساخت رنگ ها متداول شده و بعدها نيز استفاده از پيگمنت هاي آلي، رواج يافت. در حال حاضر، رنگ هايي كه بيشتر در كشورهاي جهان سوم و در حال توسعه استفاده مي شوند، در كشورهاي پيشرفته از چرخه استفاده خارج شده اند زيرا در آنها، اكسيد سرب كه سرطان زاييش ثابت شده، به كار فته است.

تاريخچه صنعت رنگ سازي به شيوه مدرن و به عبارت ديگر، رنگ سازي كارخانه اي در ايران، به سال ۱۳۱۵ و زماني باز مي­گردد كه مرحوم احمد صانعي ضمن بازديد از نمايشگاهي در كشور آلمان كه در آن انواع ماشين آلات صنعتي و از جمله ماشين آلات رنگ سازي به معرض، نمايش گذاشته بود، انديشه راه اندازي كارخانه اي در ايران را در ذهن او متبلور ساخته و پس از بازگشت به كشور، مقدمات ورود ماشين آلات مذكور را فراهم آورد و سر انجام به سال ۱۳۱۸ اولين شركت رنگ سازي در كشور به نام « شركت رنگ سازي ايران »، فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.

در سال ۱۳۱۸، اولين واحد رنگسازي امروزي به نام رنگسازي ايران اقدام به توليد و عرضه رنگ روغــني كارخانه‌اي نمود و پس از آن شركتهاي رنگ سرو و رنگ شمس فعاليت رنگسازي خود را آغاز نمودند. در آن سالها هنوز رنگ روغني كارخانه‌اي با استفاده از روغن هاي گياهي و پودرهاي معدني توليد مي شـد و اين امر تا سال ۱۳۴۱ كه اولين محصول رنگ روغني با استفاده از رزين الكيد توسط شركت پلاسكار به بازار عرضه گرديد، ادامه داشت.

رنگ پلاستيك بر پايه پلي وينيل استات براي مصارف ساختماني نيز براي اولين بار در سال ۱۳۳۸ توســـط شركت پلاسكار توليد و عرضه شد و پس از آن شركتهاي هاويلوكس ،رنگين، ديروپ، سوپر رنگ از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ به تدريج، رنگ پلاستيك خود را به بازار عرضه نمودند.

در واقع مي توان گفت كه در سال ۱۳۴۴ صنعت رنگسازي در ايران شكل تازه اي يافت و واحدهاي مـتعددي فعاليت خود را آغاز نمودند. شركتهاي تاباشيمي، ديروپ ايران، رنگين، سوپررنگ و پارس پامچال از جمله شركتهايي هستند كه در اين سال پا به عرضه صنعت رنگ كشور گذاشته و محصولات جديدي مانند لاكهاي روي چوب، رنگهاي هوا خشك و كوره‌اي صنعتي و رنگهاي تعميري خودرو را به بازار عرضه نمودند.

از اواخر دهه ۵۰ تعداد واحدهاي توليدكننده رنگ افزايش يافت و امروز صنعت رنگ كشور با بيـش از ۳۵۰ واحد صنعتي مجاز با مجموع ظرفيت ۹۰۰ هزارتن در سال توليد انواع رنگهاي ساختماني و صنعتي و همچنين صدها واحد غير مجاز مشغول به فعاليت مي باشد.

به سال ۱۳۴۴ باز مي‌گرديم كه براي اولين بار رزين الكيد بوسيله رنگسازي ايران و رزيـن پلي‌وينيل‌استات نيز توسط پلاسكار توليد گرديد و پس از آن شركتهاي پارس سادولين، ديروپ ايران اقدام به توليد رزين الكيد و هو خست ايران به توليد رزين پلي‌وينيل‌استات همت گماردند. و امروز صنعت رزين كشور با بيش از ۱۲۰ واحد صنعتي و مجموع ظرفيت ۷۵۰ هزارتن در سال قادر است انواع رزينهاي پلي‌وينيل‌استات و كوپليمرهاي آن، انواع رزينهاي الكيد و اصلاح شده آن، آمينو رزينها، انواع پلي‌استر غيراشباع، رزينهاي اكريليك و رزين فنوليك را توليد نمايد.

خلاصه تاريخچه صنعت رنگ در ايران

سال ۱۳۰۰- استادكاران نقاش، رنگ مورد نياز خود را از مواد گياهي و معدني و در پاي كار به صورت دستي و با فرمول هاي سنتي تهيه مي كردند.

سال ۱۳۱۸- آغاز به كار اولين كارخانه رنگ ساري كشور به نام رنگ سازي كشور به نام رنگ سازي ايران و توليد و عرضه رنگ روغني.

سال ۱۳۳۸- اولين رنگ پلاستيك بر پايه رزين پلي وينيل استات براي مصارف ساختماني و توسط شركت پلاسكار، توليد و عرضه شد. سال ۱۳۴۱- اولين رنگ روغني با استفاده از رزين الكيد توسط شركت پلاسكار، توليد و عرضه شد.

سال ۱۳۴۴- تحولي شگرف در صنعت رنگ سازي كشور با گشايش شركت هاي تابا شيمي، ديروپ ايران، رنگين، سوپر رنگ و پارس پامچال و ارايه محصولات جديد شامل لاك هاي چوب، رنگ هاي هوا خشك و كوره اي صنعتي و رنگ هاي تعميري خودرو بود

سال 1349- تاسيس سنديكاي رنگ توسط شركت هاي رنگ سازي ايران كه امروزه با نام انجمن رنگ و رزين ايران با 24 عضو مشغول فعاليتند.

سال 1360- با تلاش آقايان بنيان گذاران صنعت رنگ در ايران ( به عنوان معتمدين صنعت رنگ )، فعاليت اتحاديه رنگ فروشان كه پس از انقلاب و تعطيلي اتحاديه ها، متوقف شده بود از سر گرفته شد. سال 1360 با تهيه و توزيع مواد شيميايي زيرنظر وزارت بازرگاني و شكل گرفتن اتحاديه ها و شوراي فرهنگ و چسب و رزين و همزمان با تاسيس شركت تعاوني و توليد كنندگان رنگ و محصولات وابسته با 23 عضو كه تا به امروز 244 عضو و با افتخار و نوآوري و ارائه خدمات فني و فرهنگي و آموزشي و ارتباط با سازمانهاي علمي و پژوهشي خارج و داخل صنعت رنگ كشور را توليد مي كنند، و لازم به ذكر است تعدادي از كارخانجات رنگسازي با مجوز و بدون مجوز نيز به كار مشغولند و در نتيجه از سال 1350 تا 1383 با گسترش كارخانجات رنگسازي در كشور قريب به يقين تعداد آن ها به 300 نفر واحد صنعتي مي رسد. گفتني است كه با تاسيس رشته رنگ در سال 1381 و تشكيل صنايع همگن زيرنظر وزارت صنايع و معادن و اتاق صنعت تغييري بسيار مثبت در وضعيت صنعت رنگ در كشور، به وجود آمد چون تا قبل از آن، هر كس گنجينه اسرار حرفه اي خودش بود خودش بر سر پاتيل مي رفت و مواد مختلف را مخلوط مي نمود و اين موضوع باعث مي شد كه همه كاركنان هميشه در سطحي كه بودند، بمانند ولي حالا مهندسين جوان با مطالعه و تحقيق، امكان ساخت رنگ كوره اي، اپوكسي يا پلي يورتان و رنگهاي دريائي را فراهم نموده اند، البته هنوز به حد طراحي فرمول بندي نرسيده ايم و تحت ليسانس كار مي كنيم و لذا لازم است دولت با سرمايه گذاري در مراكز پژوهشي و تامين مالي محققين، زمينه حضور داشتن فني را محقق نمايند.

با توجه به پيشرفت روزافزون دانش بشري ساخت و توليد رنگ هاي ساختماني و صنعتي نيز رشد چشمگيري داشته از اين رو شاهد توليد رنگ هاي مختلفي مانند روغني، اكريليك، پلاستيك، نيمه پلاستيك و … بوده ايم. در خصوص دسته بندي رنگ هاي ساختماني بايد بگوييم كه به دو شاخه قابل شستشو (رنگ هاي روغني و يا آكريليك) و غيرقابل شستشو (رنگ هاي پلاستيك و نيمه پلاستيك) تقسيم مي گردد.

شايد براي شما جالب باشد كه بدانيد پيش از سال ۱۳۰۰ كه هنوز هيچ كارخانه اي تحت عنوان كارخانه توليد رنگ در ايران وجود نداشت، استادكاران نقاش براي رنگ كردن ساختمان ها، كاخ ها و ابنيه هاي دولتي از مواد گياهي و معدني به صورت دستي و سنتي و فرمول هاي خاص خود استفاده مي نمودند. سابقه پيدايش صنعت رنگ در ايران به سال ۱۳۱۸ باز مي گردد و اولين مركز توليد رنگ هاي روغني در كشورمان، شركت رنگسازي ايران نام گرفت و پس از آن شركت هاي سرو و شمس تاسيس شدند. در آن سال ها هنوز رنگ روغني كارخانه‌اي با استفاده از روغن هاي گياهي و پودرهاي معدني توليد مي شـد و اين امر تا سال ۱۳۴۱ كه اولين محصول رنگ روغني با استفاده از رزين الكيد توسط شركت پلاسكار به بازار عرضه گرديد، ادامه داشت.

همانطور كه پيش تر به آن اشاره شد رنگ هاي ساختماني به دو دسته رنگ هاي قابل شستشو و غيرقابل شستشو تقسيم مي گردد كه در ادامه به توضيحاتي در خصوص هر يك از اين رنگ ها خواهيم پرداخت. شما مي توانيد براي مطالعه چند راهكار ساده براي نقاشي منزلبر روي لينك كليك نماييد.

رنگ هاي روغني يا آلكاپيدي

اگر بخواهيم توضيحاتي در خصوص اين نوع رنگ ها ارائه دهيم بايد بگوييم كه مقاومت بسيار زيادي در مقابل فرسودگي و ترك خوردگي داشته و سطح مورد نظر را بسيار هموار مي كنند، طوري كه هيچ ردي از قلم بر روي آن باقي نمي ماند. لازم است گفته شود كه رنگ هاي روغني ديرتر از رنگ هاي لاتكسي خشك مي شود و معمولا همراه با آن از تينرهاي روغني نيز استفاده مي گردد.

رنگ هاي پلاستيك

معمولا رنگ هاي پلاستيكي از غلظت بسيار زيادي برخوردار هستند به همين دليل رد قلمو و غلطتك بر روي سطح باقي مي ماند، بنابراين بهتر است از آن براي رنگ كردن سقف كه نياز به تميز كردن كمتري دارد استفاده گردد. اين نوع رنگ قديمي بوده اما به دليل لكه پذير بودن آن خيلي مورد استقبال قرار نگرفته است.

رنگ هاي لعابي

از رنگ هاي لعابي براي سطوحي كه نياز به يك لايه ضد آب دارد استفاده مي گردد چرا كه پس از خشك شدن، يك پوشش سخت و مقاوم در برابر آب توليد مي كنند.

رنگ هاي اكريليك يا لاتكسي

نكاتي كه در خصوص رنگ هاي آكريليكي يا لاتكسي بايد ذكر شود كه اين است كه نسبت به رنگ هاي روغني بو و گاز كمتري را از خود متصاعد مي كنند، حلال در آب بوده و بسيار سريع تر از رنگ هاي روغني خشك مي شوند. لكه هاي ايجاد شده بر روي اين نوع رنگ ها به راحتي پاك شده و همين امر موجب شده تا افراد استقبال بيشتري از آن داشته باشند. معمولا رنگ هاي آكريليك از ويژگي ارتجاعي برخوردار بوده و نسبت به رنگ هاي روغني مقاومت بيشتري در برابر ترك خوردگي دارند.

رنگ هاي آستر

همانطور كه مستحضر هستيد يك زيرساز مناسب مي تواند تا حد بسيار زيادي كار شما را زيباتر جلوه دهد. به جرات مي توان گفت كه زيرسازي نقش موثرتري نسبت به رنگ آميزي اصلي، در موفقيت نهايي شما خواهد داشت. معمولا از رنگ آستر در كليه سطوح بدون پوشش تعمير ديوار، در پنل هاي از پيش ساخته شده، كاغذ ديواري، محل بروز لكه ها، اجراي رنگ روغني و در هنگام تغيير ناگهاني رنگ استفاده مي شود. نكته مهمي كه لازم است به اطلاعتان برسانيم اين است كه براي تاثير گذاري بهتر قبل از استفاده از رنگ هاي آستري چند قطره از رنگ اصلي را به آن اضافه كنيد. در واقع موفقيت شما در رنگ آميزي به آستر سطح مورد نظر شما بستگي دارد.

رنگ هاي ورني و جلا

رنگ هاي جلا با درجات و شفافيت مختلفي توليد مي گردد كه اين نوع رنگ براي پرداخت نهايي سطوح كافي نبوده و براي ماندگاري و دوام بيشتر بايد ورني شود.

منبع: بازرگاني خديو



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ توسط bahare
نظرات (0)

پاك كردن لكه چسب و برچسب از سطوح مختلف روش هاي كاربردي دارد، براي انواع چسب حلال هاي متفاوتي وجود دارد. حلال انواع چسب ها با توجه به ماهيتشان متفاوت است.براي پاك كردن لكه انواع چسب هاي قطره اي، نواري و...  از روي سطوح مختلف ميتوان از سركه، استون، وازلين و... كه در دسترس هستند، استفاده كرد.

پاك كردن لكه چسب نواري

بهترين روش پاك كردن لكه چسب نواري روي وسايل منزل استفاده از روغن مايع است. براي سطوح پارچه‌اي، يك تكه پارچه تميز را روي لكه چسب بگذاريد و سپس با استفاده از اتو بخار لكه چسب را گرم كنيد، اين كار باعث جدا شدن لكه چسب از سطح پارچه زيرين و چسبيدين به پارچه رويي مي‌شود.

 پاك كردن لكه‌ چسب سلولزي

اگر هنوز چسب به طور كامل خشك نشده باشد، چسب را فورا برداريد و جاي لك آن را با آب و مواد شوينده بشوريد. اگر چسب كامل خشك شده بود در صورت امكان يا در آب و سركه غوطه كنيد و يا دستمال آغسته به سركه را براي چند دقيقه روي چسب نگه داريد تا چسب كنده شود.

پاك كردن چسب آكواريوم 

براي پاك كردن چسب اكواريوم  ميتوان از دستمال يا پنبه و سركه استفاده كرد، سركه را به پنبه اي بزنيد و روي لكه بگذاريد تا كم كم چسب جدا شود. به دليل قوي بودن چسب اكواريوم بهتر است اين كار را چند بار تكرار كنيد.

 پاك كردن چسب قطره اي(چسب دوقلو ، چسب 123)

براي پاك كردن چسب هاي قطره اي به چند روش ميتوان عمل كرد. يك راه حل ساده براي از بين بردن اثر چسب قطره اي و آدامس از روي لباس يا اشياء استفاده از پيف پاف است. چسب ۱۲۳ كه كاملا خشك شده است را ميتوان با استفاده از استون صنعتي و خالص پاك كرد. بسته به ضخامت چسب از چند دقيقه تا چندين ساعت طول ميكشد تا چسب كاملا نرم شوند و سپس به راحتي قابل تميز كردن ميباشند. معمولا از اين حلال ميتوانيد براي پاك كردن چسب روي قطعات فلزي، سنگي، و پارچه هاي بدون رنگ استفاده كرد حلال استون بسيار براي قطعاتي از جنس لاستيك, نايلوني, پلاستيك و… مناسب نيست.

براي پاك كردن چسب قطره اي ميتوان از سركه استفاده كرد به اين صورت كه يك دسنمال را به سركه آغشنه كرده و روي لكه چسب قرار دهيد تا زماني كه چسب قابل جدا كردن شود درصورت خشك شدن دسنمال آن را دوباره به سركه آغشته كنيد و روي لكه قرار دهيد.

درصورتي كه جسم با گرما ديدن آسيبي نميبيند ميتوان باستفاده از فندك ، سشوار و.... چسب را گرم كرد سپس به راحتي ميتوانيد چسب را از قطعه جدا كرد.

پاك كردن چسب از روي دست

پاك كردن لكه چسب - ايران رنگ

اگر چسب قطره اي بر روي دست شما ريخت، دست خود را با آب گرم ماساژ دهيد و سپس آنها را در مقداري سركه خيس كنيد و دوباره ماساژ دهيد. اين كار باعث مي شود چسب نرم شده و از روي دست جدا شود.همچنين ميتوان بعد از شستن دست ها در آب گرم روي چسب را با نمك تا زماني كه چسب شروع به لايه لايه شدن كند ماساژ داد.

منبع اين مطلب : https://iran-rang.ir/%d9%84%da%a9%d9%87-%da%86%d8%b3%d8%a8/



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ توسط bahare
نظرات (0)

شركت توليدي ساروج پارس 5 محصول چسب بتن آب بندي ( +BT7 ) ، چسب بتن آب بندي ( BT5 )، چسب بتن تقويت كننده ( BT2 )، چسب آنتيك ( A1 ) و چسب كاشي ( SP4 ) يا چسب سراميك را با شعار تخريب هرگز توليد نموده است. در اين مقاله به معرفي توليدات اين شركت مي پردازيم. ما در ايران رنگ مفتخريم كه فروش محصولات ساروج پارس را با قيمت رقابتي به اقصي نقاط كشور فراهم نموده ايم.

1- ساروج پارس چسب بتن آب بندي +BT7 :

 

[caption id="attachment_2968" align="aligncenter" width="600"]

چسب بتن ساروج پارس - چسب بتن BT7

چسب بتن ساروج پارس - چسب بتن +BT7[/caption]

ويژگي ها :

  • افزايش انعظاف پذيري بتن
  • استفاده به عنوان پرايمر ( براي چسب هاي كاشي و آنتيك )
  • ضد آب گننده ملات سيماني
  • ضد آب كننده ي چسب هاي خميري، پودر كاشي و چسب آنتيك
  • اتصال بتن جديد به بتن قديم
  • افزايش دوام، سختي ومقاومت سايشي
  • جلوگيري از ترك خوردن و طبله شدن
  • مقاومت آبي و حرارتي بسيار بالا

طريقه مصرف : جهت مصرف چسب بتن آب بندي +BT7 ساروج پارس كافيست چسب را به نسبت 1 به 1 رقيق نماييد. 1 كيلوگرم از چسب بتن +BT7 ساروج پارس براي پوشاندن 10 تا 12 متر مربع سطوح كافي است. اين مواد بايد به دور از رطوبت انجام شود.

شرايط نگهداري : هرگز نبايد چسب بتن آب بندي در معرض هواي سرد ( كمتر از 5 درجه سانتيگراد ) نگهداري شود و در صورت يخ زدگي از مصرف آن جدا پرهيز شود. اين مواد را به دور از تابش خورشيد و در ظرف اصلي تا يك سال مي توان نگهداري كرد.

2- ساروج پارس چسب بتن آب بندي BT5 ( درجه 2 ) :

[caption id="attachment_3218" align="aligncenter" width="600"]

ساروج پارس چسب بتن آب بندي BT5 ( درجه 2 )

ساروج پارس چسب بتن آب بندي BT5 ( درجه 2 )[/caption]

3- ساروج پارس چسب بتن تقويت كننده BT2 :

[caption id="attachment_3219" align="aligncenter" width="600"]

ساروج پارس چسب بتن تقويت كننده BT2

ساروج پارس چسب بتن تقويت كننده BT2[/caption]

ويژگي ها:

  • ترميم كننده بتن فرسوده
  • افزايش چسبندگي
  • جلوگيري از ايجاد ترك در بتن
  • اتصال بتن قديم به جديد
  • اتصال ميلگرد به بتن
  • افزايش مقاومت مكانيكي و طول عمر بتن
  • استفاده به عنوان پرايمر
  • اضافه نمودن به ملات هاي تعميري به خصوص براي ديوارها ، سقف و ستون

طريقه مصرف : اجرا به دور از رطوبت و گرد و غبار سطوح بايد انجام شود. جهت مصرف چسب بتن BT2 كافيست چسب را به نسبت 1 به 1 رقيق نماييد. 1 كيلوگرم چسب بتن BT2 براي پوشاندن 10 تا 12 متر مربع سطوح كافي خواهد بود.

شرايط نگهداري: به دور از تابش نور خورشيد و در ظرف اصلي تا يكسال ميتوان نگهداري كرد.

4- ساروج پارس چسب آنتيك A1 :

[caption id="attachment_2970" align="aligncenter" width="600"]

ساروج پارس چسب آنتيك A1

ساروج پارس چسب آنتيك A1[/caption]

ويژگي ها:

  • وجود افزودني هاي شيميايي در اين محصول باعث شده است كه پس از سخت شدن كماكان داراي انعطاف باشد و در اثر انبساط و انقباض ساختمان از شكستن يا ترك خوردگي سنگ آنتيك وآجر جلوگيري مي نمايد و داراي قابليت اتصال و دوام بالا مي باشد.

طريقه مصرف : سطح زير كار بايستي خشك،تميز،بدون چربي و عاري از هرگونه آلاينده و پوشش هاي رنگي يا كاغذي باشد . بوسيله كاردك شانه دار چسب را به وسعت حداكثر 1 الي 2 متر مربع به ضخامت 3 الي 4 ميليمتر روي سطح مورد نظر اجرا نموده و در مدت 5 الي 10 دقيقه سنگ آنتيك را روي چسب نصب نماييد. در صورت نصب سنگ آنتيك پس از 24 الي 48 ساعت ميتوان  بندكشي كرد.از افزودن هرگونه مواد اضافي به چسب جدا خودداري كنيد . درصورت نصب سنگ آنتيك روي سطوح گچي پيشنهاد مي شود يك لايه پرايمر ( محلول رقيق شده چسب بتن +BT7 با آب ) روي سطح اجرا شود.

شرايط نگهداري: براي جلوگيري از يخ زدن و تابش آفتاب تابستان در محل سرپوشيده در دماي  5 الي 25 درجه سانتيگراد نگهداري شود.

5-ساروج پارس چسب كاشي SP4 :

[caption id="attachment_2971" align="aligncenter" width="600"]

ساروج پارس چسب كاشي SP4

ساروج پارس چسب كاشي SP4 - چسب سراميك[/caption]  

ويژگي ها:

  • چسب هاي گاشي خميري SP4 به دليل بالاتر بودن پايه شيميايي در فرايند توليدشان خاصيت چسبندگي بيشتري دارند و از مقاومت بالاتري نيز برخوردار هستند. از اين چسب ها بر روي انواع سطوح سنگي، كاشي، سيماني، گچي و موزاييك مي توان استفاده كرد و به دليل آماده مصرف بودن آنها فرآيند چسباندن كاشي و سراميك سريع و راحت تر پيش مي رود.چسب هاي خميري در واقع نوع قويتري از چسب هاي پودري محلول در آب هستند و به دليل خاصيت ضد آب بودن و مقاومت بالاي آنها معمولا براي سطوح عمودي سرويس هاي بهداشتي و سطوح بيروني ساختمانها مورد استفاده قرار مي گيرند.

طريقه مصرف : سطح زير كار بايستي خشك،تميز،بدون چربي، گرد و غبار و رنگ هاي روغني باشد و رطوبت باشد.بوسيله كاردك شانه دار سطحي به وسعت  1 متر مربع و به ضخامت 3 الي 4 ميليمتر را چسب زده و در مدت حداكثر 10 دقيقه كاشي را روي چسب نصب كرده و با ضربه اي آن را محكم كنيد. زمان خشك شدن 20 الي 25 دقيقه مي باشد. چسب sp4 به هيچ افزودني ديگري احتياج ندارد. ميزان مصرف براي هر متر مربع 2.5 تا 3.5 كيلوگرم است. مدت زمان لازم براي خشك شدن و اجازه عبور و مرور روي آن حداقل 24 ساعت است.

شرايط نگهداري: چسب كاشي خميري را نبايد در معرض هوا قرارداد همچنين بايد دور از تابش مستقيم نور خورشيد در دماي 5 الي 35 درجه سانتيگراد نگهداري شود.

منبع: https://iran-chasb.ir/%d8%b3%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%ac-%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%b3/



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۷ شهريور ۱۴۰۰ توسط bahare
نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | پشتیبانی: وبلاگدهی آریا
 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی