donyayerang
 
donyayerang

تفاوت رنگ ترافيكي تك جزيي و دو جزيي - رنگ هاي ترافيكي يكي از مهم ترين مواردي هستند كه تامين امينبت جاده ها نقش دارند. رنگ هاي ترافيكي از نظر اجزاي به كار رفته در آن در دو دسته تك جزئي و دو جزئي دسته بندي ميشوند.  مقاومت بالا در برابر سايش و فرسايش،  مقاومت در برابر اشعه UV، خشك شدن سريع، مناسببودن براي كشيدن خطوط جاده ها و علائم ترافيكي، مقاومت در برابر شستشو، دوام بالا از شباهت هاي رنگ هاي ترافيكي تك جزيي و دو جزيي هستند. شب تاب بودن رنگ هاي ترافيكي ازاهميت بالايي برخوردار است. در واقع همه رنگهاي ترافيكي بايد حالت شب تاب داشتهباشند تا با نور چراغ خودرو ها مشخص شوند. همچنين در طول روز نبايد نور خورشيد را منعكس كنند و مانع ديد مناسب شوند.

رنگ ترافيكي تك جزيي

رنگ تك جزئي ترافيكي بر پايه رزين هاي آلكيد و آلكيد اصلاح شده توليد ميشوند كه داراي يك جزء هستند. ممكن است اين رنگ ها ممكن است از كلركائوچو و اكريليك هاي معمولي توليد شوند. اين رنگ ها  پايه آب و حلال هستند كه نوع پايه آب آن به دليل سازگاري با محيط زيست و زود تر خشك شدن كاربرد بيشتري دارند.

كاربرد هاي رنگ ترافيكي تك جزيي

  • خط كشي جاده ها
  • تعيين محل ايستگاه هاي اتوبوس
  • ترسيم علائم ترافيكي

رنگ هاي ترافيكي تك جزيي در خيابان هاي شهري كه حجم تردد ماشين ها زياد است و براي سطوح آسفالتي با دانه بندي درشت بسيار مناسب است. رنگ هاي ترافيكي پايه حلال را ميتوان براي سطوح آسفالتي با ضخامت كمتر از 700 ميكرون استفاده كرد. يكي ديگر از كاربردهاي رنگ هاي ترافيكي تك جزيي براي ايجاد علائم ترافيكي بر روي ديوارها و سازه اي بتني است. رنگ هاي تك جزيي پايه آب با توجه به خشك شدن سريع براي چنين كاربردهايي توليد ميشود. با توجه به اينكه اين علائم بايد هر چند وقت يك بار مجددا انجام شوند در صورت استفاده از رنگ پايه آب كار سريع تر انجام ميشود و اختلالي در تردد ايجاد نميشود.

رنگ ترافيكي دو جزيي

رنگ هاي ترافيكي دوجزيي از دو جز اصلي رزين و سخت كننده( هاردنر) توليد ميشوند. اين رنگ ها بر پايه رزين اكريليك دوجزئي ترموپلاست است كه قبل از استفاده با جزء ديگر تركيب ميشود. از ويژگي هاي رنگ هاي دوجزئي انعطاف پذيري بالا و مقاومت كم نظير را ميتوان نام برد. رنگ دوجزئي از انواع رنگ هاي ترافيكي سرد محسوب ميشود و قابليت اجرا در ضخامت هاي بالا و استفاده به عنوان هشدار دهنده را دارد. مزيت اين رنگ ها اين است كه داراي چسبندگي بسيار زياد هستند و به خوبي روي آسفالت و بتن اجرا مي شوند. به همين دليل به خورد جاده رفته و در صورت بالا رفتن تردد افراد و خودروها پاك نميشوند و آسيب نمي بينند. چسبندگي بالا باعث افزايش مقاومت در برابر فشار هاي مكانيكي ميشود و وزن وسايل باري يا آسيب هاي ناشي از خط ترمز با رد روغن را به خوبي تحمل ميكند.

كاربردهاي رنگ ترافيكي دو جزيي

  • خط كشي جاده هاي برون شهري
  • خط كشي معابر پياده
  • رنگ آميزي استخر

اصلي ترين كاربرد رنگ هاي ترافيك دو جزيي خط كشي ممتد و منقطع در جاده خاي برون شهري است . اين رنگها به دليل مقاومت فرسايش بالايي كه دارند وزن خودرو هاي سنگين را تحمل مي كنند و ديرتر كمرنگ و خراب مي شوند. رنگ هاي ترافيكي دوجزيي بر روي آسفالت با ضخامت 4 ميلي متر قابل اجرا هستند. در حاشيه خيابان ها، مسير تردد اتوبوس هاي شهري و ديگر قسمت هاي خيابان هاي درون و برون شهري كه ضخامت بيشتري دارند، اين رنگ ها استفاده ميشوند. اين رنگ هاي دو جزيي حتي براي رنگ آميزي استخر بسيار كاربردي هستند، اين رنجگ ها بر روي سطوحي كه كمي رطوبت دارند نيز قابل اجرا مي باشند. همچنين قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت دائم باعث خرابي و يا از بين رفتن آنها نمي شود.

تفاوت هاي رنگ ترافيكي تك جزيي و دو جزيي

تفاوت در تركيبات تشكيل دهنده

اصلي ترين فرق اين رنگ ها در نوع تركيبات آنهاست. در رنگ هاي تك جزيي تنها از رزين استفاه ميشود ولي در رنگ هاي دو جزيي علاوه بر رزين، عامل پخت(سخت كننده) نيز استفاده مي شود.

دستگاه ها و نحوه پاشش رنگ

نوع دستگاه ها و نحوه پاشش رنگ هاي ترافيكي تك جزيي و دو جزيي متفاوت هستند. رنگ هاي تك جزيي قبل از ورو به به دستگاه با حلال تركيب مشود تا به غلظت مورد نظر برسد. شدت پاشش رنگ بايد متناسب با آن تنظيم شود تا خط كشي به درستي انجام شود و رنگ ها بر روي سطح خيابان ها پخش نشود. دستگاه هاي رنگ هاي ترافيكي دو جزيي داراي دو ورودي مجزا هستند كه تركيب اجزاي آن ها درون دستگاه انجام ميشود.

نياز به حلال رنگ هاي تك جزيي

از مهم ترين تفاوت هاي ميان رنگ ترافيكي تك جزيي و دو جزيي نياز به حلال بودن  رنگ هاي ترافيكي تك جزيي است. اين رنگ ها با استفاده از آب و يا حلال مخصوص رنگهاي ترافيكي رقيق ميشوند. رنگ هاي دو جزيي با تنظيم مقدار اجزا به غلظت مورد نظر ميرسند و نيازي به حلال ندارند.

حلال هاي مورد استفاده ي رنگ هاي ترافيكي تك جزيي اغلب شيميايي هستند به همين دليل باعث تخريب محيط زيست مي شوند. البتهاگر پايه آب باشند اين مشكلات را ايجاد نمي كنند.

مقاومت بيشتر رنگ هاي دو جزيي

مقاومت زياد رنگ هاي ترافيكي دوجزئي در برابر سايش و چسبندگي بالاي آنها باعث شده از اين رنگ ها در جاده اي برون شهري و مسيرهايي كه ماشين هاي سنگين باري و مسافري تردد دارند استفاده شود. رنگ هاي ترافيكي تك جزئي بيشتر براي خط كشي هاي شهري و مسيرهاي كه خودرو هاي سواري در حركت هستند استفاده ميشود.
ما در اين مقاله از ايران رنگ شما را رنگ هاي ترافيكي تك جزيي و دو جزيي آشنا كرديم و تفاوت بين آنها را براي شما بيان كرديم...


نوشته شده در تاريخ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ توسط bahare
نظرات (0)
[ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | پشتیبانی: وبلاگدهی آریا
 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی